Prestashop - Guiden til god SEO

Lad os slå fast at der er mange med forskellige meninger om SEO. Som regel koster det en formue, og hvis man er til det, skal man jo følge sit hjerte. Men man kan meget selv her i det gode år 2016.

I gamle dage kunne man bare bruge sine nøgleord i en lang uendelighed, men den tid er forbi. En ting er sikker, hvis du fylder din side med en masse nøgleord, så ryger du ned i bunden. Det er selvfølgeligt i orden at nævne sin vare, men ikke hele tiden.

Jeg har selv en side hvor jeg sælger cykler, udstyr og tilbehør til cykler på a24.dk. Min favorit er ethjulede cykler.

Søger du på cykler, kommer der 1,3 millioner sider op i Google og jeg er ikke med på de første mange sider. Faktisk har jeg aldrig prøvet at komme op på ordet cykler. Men skriver du "ethjulede cykler", kommer jeg op på side 1. Og det er et ord jeg har leget med. Min shop er 6 måneder gammel på nuværende tidspunkt, så det er nok meget godt at ligge på side et med sin favoritvare. Hvad har jeg så gjort for at komme der hen ? Tha... det er jo det vi skal kigge på.

Du skal have et domæne som er sigende for det du skal sælge.

Jeg ville gerne have et domæne som hedder cykler.dk, men det har været taget for lang tid siden. Alle andre ord med cykler er også taget. ØV. Nå, hvad gør man så. Jeg har et domæne som jeg engang købte for sjov til noget andet, men det har eksisteret i mange år. Faktisk siden 15-01-2003. Så det gjorde jeg til min nye butik. A24.dk siger ikke meget om cykler, men jeg tog chanchen alligevel. Kort og nemt at huske.

Det første du skal gøre, er at lave en webshop. I dette tilfælde en Prestashop.

Jeg bruger http som adresse, men Google vil gerne have en https adresse. S (secure) står for et sikkert domæne. Der kommer en lille hængelås på domænet. Bruger du https så sørg for at du har en god udbyder som understøtter med både www og uden. Det siges også at Google kan lide de korte domænenavne. Så lad være med at købe www.cykler-cykler-cykler.dk. Det gør ikke noget godt.

I prestashop er der både Meta titel, Meta beskrivelse og brugervenlig URL

  • Meta Titel: Cykler, cykeldele, cykel tilbehør og ethjulede cykler
  • Meta Beskrivelse: A24.dk er førende indenfor... osv.
  • Brugervenlig URL: a24.dk/ (Havde det været direkte til siden med ethjulede cykler kunne det have været a24.dk/ethjulede/)

I prestashop er der en tæller som viser dig om dine metakoder ligger inden for den tilladte længde. Smart og vejledende.

Husk at Google webmaster tools kan hjælpe dig med at se hvem der linker til dig og du kan fortælle om siden skal vises med www eller uden. A24.dk vises i søgeresultater uden www. Det er også her at du kan indsende en sitemap fil som Google kan gennemgå. 

Det vigtigste for SEO er de links du får fra andre. Man kalder det linkbuilding.

Hvis du er cykelhandler, er det vigtigt at få nogle links fra dine leverandører og muligvis fra messer eller lignende. Har i en lokal klub i byen, kan du helt sikkert få et link fra den lokale cykelklub, hvis du giver dem lidt cykeltøj eller nogle gratis cykelhjelme. Det er måske en udskrivning på et par tusinde kroner, men det er godt givet ud. Hvis den lokale grillbar linker til din cykelbutik er det da fint, men i forhold til SEO, er det nok ikke det bedste link at få. Måske er det helt totalt ligegyldigt med et link fra en grillbar. 

Det der er vigtigt for dig er altså:

  • Hvor stærkt domænet er, som linker til dig. (Besøgende og vigtighed)
  • Hvilke sider der linker til dig.
  • Hvilke links de sender til dig. (Det er vigtigere at der bliver linket til direkte til en vare, frem for til forsiden).

Portaler er godt.

Hvis du har en webshop, er der nogle links, som du bare skal have.

  • Trustpilot (gratis prøvetid, men du slettes ikke bag efter).
  • Pricerunner (Betalings side) favoriserer sider som er e-mærkede. *No-follow link.
  • DBA (Den Blå Avis) (Annoncer som ikke giver det store salg, men mange ser dem). *No-follow link.
  • E-mærket (Et direkte link. Møj dyrt... men jeg tror det er alle pengene værd) Du får fagligt dygtige jusrister til at hjælpe dig.
  • Miljøvenlig pakning der peger på jer  (Et direkte link) Gratis og lader dig vise at du er miljøvenlig.
  • Viabill kan også være et godt link, og så arbejder de sammen med e-mærket.
  • Men en leverandør betyder meget for dig, så hvis du handler med store cykler leverandøren, så få ham til at give dig et link.

*No-follow links er links som søgemaskinerne ikke følger efter til din side. SEO-messigt er de ikke noget værd, men folk kommer alligevel fra linkene, så det giver alligevel flere besøg på din side. Men husk at det er No-follow links fra de fleste forum-sider, så der er ikke grund til at smide om sig med åndsvage links. Grunden til at bruge No-follow links, er at man ikke ved hvad folk skriver om, og derfor vil man ikke lægge navn til noget snavs og lignende.

Find en der er god til at skrive gode tekster.

Når du har varer på din shop, er det en rigtig god idé at få nogle tekstforfatterede til at skrive dine tekster. Det skal selvfølgelig dreje sig om dine varer på en professionel måde. Prøv evt. at spørge din indkøber om han har noget der skal fremhæves. Han ved sikkert en hel masse om de varer som i har. Jeg er alene, så jeg skal lave alt selv. Det vigtige er bare, at en person som ved noget om varerne, skriver teksterne. Mange kopierer leverandørens tekster. Men hvis du vil op i søgeresultaterne, er det vigtigt at netop din tekst er unik og velskrevet. 

Lange tekster er gode for SEO.

Der er forskellige meninger om lange tekster, men jeg har selv haft held med tekster som er meget lange. 1000 ord er bedre end 800 ord, men de gange jeg har nået omkring 1800 ord, er mine sider kommet højere op i søgeresultaterne. Det kan stadig betale sig at skrive om f.eks. ethjulede cykler, men ikke som før hen. Det har altid været kendt at H1 og H2 tekster og indhold skulle stoppes med søgeord mindst 5-6 gange for at Google ville ranke siden i søgeresultaterne. Derudover skulle der være nøgleord i meta koderne. Det er efterhånden gammel tænkning. Det giver faktisk bedre at skrive en velskrevet tekst hvor du kommer helt omkring dit emne, ligesom en ekspert med HV-ord. Hvem, hvor, hvad, hvordan og hvorfor. En ethjulet cykel kaldes også en uni cykel og har mange andre betegneelser. Synonymer har altså en god effekt ved page ranking. 

Link gerne videre til kloge sider.

Når du skriver om dine varer er det en god idé at understøtte dine forklaringer, ved at linke videre til kvalitetssider som kan understøtte dine kloge ord. Eksperter er godt for din SEO, da Google synes at du må være klog når du linker videre til sider som er eksperter på f.eks. ethjulede cykler. Når du linker videre til eksperter, så brug andre ord end de nøgleord som du i forvejen bruger. Hvis du sælger ethjulede cykler, så lad være med at linke til eksperter ved at skrive:

"Eksperter på ethjulede cykler".

Det er dig der er ekspert, og Google kan have problemer med at blive på din side hvis du linker videre til noget som lyder bedre. Så når du linker til en ekspertside, så skriv:

"Se mere her", "Få ekspertviden her" osv.

Du nævner altså ikke dit eget nøgleord. 

Intern linkbuilding på din egen side.

Det kan være en fordel at linke rundt på sin egen side. Du skal bare ikke linke videre med 3 ens ord eller i det hele taget sætninger der ligner hinanden for meget. Hvis du vil linke til tre forskellige ethjulede cykler skal du prøve at lave de forskellige links forskellige:

  • Linktekst: ethjulet cykel: linker til en 16" ethjulet cykel
  • Linktekst: ethjulet cykel: linker til en 20" ethjulet cykel
  • Linktekst: ethjulet cykel: linker til en 24" ethjulet cykel

Alle tre links her over har samme nevn "ethjulet cykel" og det forvirrer Google til at tro det er ens varer. Derfor vælger den typisk den ene vare og løber forbi de andre to uden at registrere dem. Her under ser du de samme links med lidt mere tekst. Allerede her anser Google det som tre forskellige links.

  • Linktekst: ethjulet cykel 16": linker til en 16" ethjulet cykel
  • Linktekst: ethjulet cykel 20": linker til en 20" ethjulet cykel
  • Linktekst: ethjulet cykel 24": linker til en 24" ethjulet cykel

Hvis du laver lange linkstekster, skal du være opmærksom på at det procentvis opfattes som mere ens, når lange tekster næsten hedder det samme. Se her under hvad jeg mener. Det er vist helt tydeligt. Så hold det tydeligt og præcist uden at bruge samme nøgleords sammenhæng. Det er heller ikke nok at bytte rundt på rækkefølgen, men udskift ordene med andre ord.

  • Linktekst: Holdbar og godkendt ethjulet cykel 16" til friske børn: linker til en 16" ethjulet cykel
  • Linktekst: Holdbar og godkendt ethjulet cykel 20" til friske børn: linker til en 20" ethjulet cykel
  • Linktekst: Holdbar og godkendt ethjulet cykel 24" til friske børn: linker til en 24" ethjulet cykel

Her er et par eksempler på en bedre lang tekst som ikke ligner hinanden.

  • Linktekst: Ethjulet cykel 16" til børn i mange flotte farver og mønstre: linker til en 16" ethjulet cykel
  • Linktekst: Godkendt ethjulet cykel 20" til voksne og legebørn på tilbud: linker til en 20" ethjulet cykel
  • Linktekst: Holdbar ethjulet cykel 24" i den største størrelse vi sælger: linker til en 24" ethjulet cykel

Du skal have et sigende domænenavn.

Som jeg sagde før, er det et godt SEO-trick at kalde dit domæne det som du sælger. Kan du ikke få et sigende domæne, så prøv at kigge rundt på nettet. Der ligger mange domæner som ikke bliver brugt. Køb et gammelt domæne for 5.000 - 10.000 kr. Det er godt givet ud. Gamle domæner ranker højere hos Google. 

En titel er vigtig. 

Titler skal have sigende navne. Sælger du ethjulede cykler, skal du så vidt muligt have en titel der starter med ethjulet cykel. Det kunne være:

  • Ethjulede cykler 20" til børn rød sælges.

En dårlig titel er:

  • Sælges 20" til børn - Røde ethjulede cykler. (Groft overdrevet her) :-)

...men det er vigtigt at det du sælger kommer først i titlen. Vigtigst først. Du ranker ikke nødvendigvis direkte på dine salgs-søgeord, men hvis du formår at skrive en titel som fortæller hvad du sælger, og til hvem, vil Google favorisere dine titel. Du kan altså ikke bruge en titel som denne: "Ethjulet cykel - ethjulede cykler - ethjul cykel". I princippet siger din tekst jo ikke noget. Den fortæller bare at det drejer sig om ethjulede cykler. Alt det med forskellige stavemåder og flertals endelser eller entals endelser er ligegyldigt. Google skal nok forstå det alligevel. Her under ser du to måder at gøre det på. Det er ikke svært at se hvad der virker.

"Ethjulede cykler 20" til børn rød sælges" 

  • Hvad er det jeg sælger?
  • Hvilken størrelse?
  • Hvilke folk skal købe dem?
  • Hvad er farven?
  • Kan den købes?

Du ved allerede hvad du kommer til at se før du klikker, og det gør Google også. Det giver et stort plus.

"Ethjulet cykel - ethjulede cykler - ethjul cykel"

Ovenstående titel siger jo ingenting... så her får du ikke noget plus

Og husk at skrive på dine billeder hvad du sælger i "ALT" tagget. De nye Prestashop skriver selv dine sidetitler på billedet, men det er vigtigt at det står ved billedet. Din titel i H1-størrelse betyder stadig noget, men ikke så meget mere. Det samme gælder H2-størrelse.

Load tid og lang URL tæller ned.

Lang loadtid forringer den besøgendes samlede vurdering for en god oplevelse. En meget lang URL-adresse kendetegner en meget lang og besværlig vej til det du skal se på på webstedet. Google kan godt se om din side er hurtig og god at finde rundt på. Det vil sige en god oplevelse for brugeren. Men den samlede vurdering fra Google lægger ikke så meget vægt på loadtider.

Det siges at Google kigger med på de sociale sider.

Google+, Facebook, Pinterest og Twitter for at nævne nogle. På Google+ kan du komme i de lokale topsøgninger og med Facebook profilen kan du promovere din butik. Men jeg tror ikke de sociale sider betyder særlig meget hvis din forretning ligger i KBH, og den der søger på dine produkter sidder i Jylland. Men du bør være så synlig som det er muligt.

Længden af besøg har stor effekt.

Du kender det sikkert. Man klikker ind på en side om cykler og lander på en side som omhandler legetøj. Tilbageknappen er eneste udvej, og man har spildt 10 sekunder med at vende tilbage til Google for at klikke på et nyt link. Det registreres af Google, og hvis det sker gentagne gange, bliver siden man fejlagtigt klikker på hver gang, rykket ned i søgeresultaterne. Sider folk bliver på har stor værdi for brugeren og bliver værdsat af Google.

Dine kollegaer / konkurrenter beskriver også varerne.

Som du nok ved er der nogle som skriver meget lidt om varerne og så er der andre der skriver meget. Jo mere du kan beskrive en vare, jo bedre er du i Googles øjne. Derfor er dine beskrivelser vigtige for at ligge foran dine konkurrenter. Du må ikke kopiere tekster, men du skal skrive dem selv. Hårdt arbejde som virker.

A24.dk logo - Alt i salg af cykler, udstyr og reservedele

Der kommer mere om SEO senere. Har du kommentarer eller er der noget som mangler, så skriv en mail til:

admin@a24.dk Lars Mikkelsen - Webmaster og Ejer af a24.dk