Hent din brugsanvisning som PDF her: (få billeder med i PDF brugsanvisningen her)

Prestashop – Guiden til succes

Guiden til succes er blevet til for at du kan lave din egen shop på nettet. Det hele er taget ud fra min egen webshop som sælger cykler og cykeldele på adressen http://a24.dk

Det er svært at komme i gang, og derfor skal man jo starte et sted. Jeg kan ikke beskrive alle arbejdsgange og menuer, men jeg er sikker på at det mest basale er med på disse sider. Du skal ikke læse det hele, men brug den som et opslagsværk. Nederst i guiden finder du forskellige tips og tricks til at komme op i søgemaskinerne, men jeg fokuserer hele vejen på at give dig en butik som bliver set.

Du skal huske at de forskellige moduler i Prestashop opfører sig forskelligt, og jo mere din shop modificeres, jo værre bliver den at pille ved. Så tag backup og pas på hvad du laver. De fleste gange går det heldigvis godt. Held og lykke med din nye Prestashop


 
 

 

  Oversigt

En god start………………………………………………………….............….……..…..……….3

Tips før du går i gang…………..………………………………….……………….……....……….3

Login i din Backend………………………………………………...……………….……..…………3

Vælg dit hovedsprog………………………………………………..……………….…….….……..3

Menuer i backenden……..……………………………………..………………….…..……………4

Kategori……………………………………………………………….....................…..………….4

Lav en kategori….……………………………………………………………………..........………5

Administrer kategorier………………………………………………………………………………5

Skift position på kategori……………………………………………………………………………7

Fjern visning af kategori………….…………………………………………………………………7

Varianter…………………………………………………………………………….................……7

Opret varianter og type………………………………………………………………………………7

Produkter………………………………………................…………………………………………9

Nye produkter………………………………..........…………………………………………………9

Brugervenlig URL………………………....…………………………………………………………22

Moduler……………………………………..................……………………………………………23

Installer moduler…………………………....………………………………………………………30

Køb moduler……………………………...........……………………………………………………30

Værktøjer i moduler…………………………………………………………………………………30

Oversættelser af tekster………………………………………………….………………………31

Ordrer……………………………………………………………………………...................……34

Rediger ordrer………………………………………………………………........…………………34

Forsendelser………………………………………………………………..........…………………36

Transportfirmaer……………………………………………………………....……………………36

Skift dit logo……………………………………………………………………...........……………43

 

 

En god start.

 

Få et bureau til at installere din webshop. Sørg for at have passwords og brugernavne til din nye shop.
Min egen butik A24.dk ligger på en server hos Meebox som er udbyder af hjemmesider. De er specialister i bl.a. Prestashop. Jeg sælger cykler og hjælper andre med at starte webshop. Derfor tager vi udgang i min egen shop, som jeg kender, og bruger hver dag. Det er her jeg laver fejl, får grå hår og får nye idéer.

 

Tips før du går i gang.

 

Du skal bruge en computer (helst 2 computere). Du skal nemlig have 2 vinduer åbne. Backend og Frontend.

Login i din Backend (Administrationspanelet).

 

Log ind i din Backend, også kaldet administrationspanelet. Mange andre kalder det også bagkontoret. Husk at krydse af i ”Stay logged in”. Hvis du ikke gør det bliver du smidt af når det passer dig dårligst

Vælg dit hovedsprog

 

Vælg: Lokalisering/Sprog (se billede)

Du kan nu ændre forskellige ting. Bl.a. datoformat. (se billede her under). Bemærk, at hvis du sletter et sprog, så sletter du også oversættelser og indstillinger omkring sproget, så jeg har bare disablet mit engelske sprog. Så nu er der kun dansk tilbage som er aktivt, og det er mest hensigtsmæssigt, så det ikke ligger og forstyrrer i baggrunden.

 

Menuer i backenden

 

Når du skal arbejde med Prestashop, er der nogle menuer du skal bruge hele tiden:

Varer, Kategorier og Ordrer.

Kategori

 

Kategorier er der hvor dine varer vises i din shop (frontenden) når der kommer en kunde forbi. Hos mig ser det sådan ud for øjeblikket. (billede her under). Kategorierne (hovedkategorierne) er cykelhjelme, MC hjelme, beklædning, ethjulede cykler osv.

Der er også underkategorier til hver kategori. (Billede her under). Motocross Briller, Motorcykel Briller osv. Bagefter skal du lære hvordan du laver en kategori selv.

Lav en kategori

 

Når du i Backenden trykker på menuen: Katalog/Kategorier, kommer der du ind i den rigtige menu.
(se billede her under): Åben menuen og tryk på plusset ovre til højre for at lave en kategori.

                                           

                                                

Administrer kategorier

 

Kategorier laves nemt og hurtigt. Prikken indikerer om det er en hovedkategori (markeret i home) eller om det er en underkategori. Som du kan se på billedet her under er det nogle af de samme kategorier som optrådte i frontenden før. ”Motocross Briller” er altså en underkategori under ”MC hjelme”, men lige præcis er en underkategori længere nede i hirakiet. Du har nemlig mulighed for at bruge alle kategorier som vist i din frontend.

TIP:

Lad være med at lave alt for mange underkategorier hvor du f.eks bruger.
Cykler/
          børnecykler (underkategori 1)/
                                                    Winther cykler Underkategori 2)/
                                                                                                   Røde cykler (undeerkategori 3) /
                                                                                                                                            Cykler 20” (underkategori 4)
                                                                                                                                                                                              osv.

Det er alt for svært at nå så langt ned for at finde en vare. Søgemaskinerne kan også finde på at smutte efter de første par lag. Så hvis du laver underkategorier, så lav kun et par stykker i dybden. Er du tvunget til at lave så dybe kategorier, skal du linke ned til de nederste fra en af de øverste. Ellers risikerer du at de ikke bliver fundet af søgemaskinerne.

Du skal nu udfylde resten af felterne i kategorien. (se billede her under).

Den øverste til ”føj fil”, er det billede der vises i de forskellige underkategorier.
Thumbnail er et billede der vises i topmenuen, men kun hvis den vises på forsiden på webshoppen. Den har altså ikke noget med selve underkategorien at gøre.
Meta-titler (512 pixels længde maks.) og Meta-beskrivelser (157 tegn maks) gennemgås senere, da de skal have en bestemt længde og indeholde dine søgeord. Vigtigst ord først osv.
Brugevenlig URL er den der vises i browserens tekst. På min shop er det http://a24.dk/15-cykler

15 er fordi kategorien er nummer 15 i shoppen. Den næste kommer til at hedde 16 osv.

TIP:

Der findes moduler som fjerner nummeret i din URL. Det kan i nogle tilfælde være en fordel. Søgemaskinerne foretrækker at der ikke er et nummer midt i en URL, men her taler vi om et problem med meget lille betydning.

Skal det ændres, så gør det før du går i luften med din shop.

 

Skift position på kategori

 

Du kan altid ændre om dine kategorier skal ligge i alfabetisk orden eller i din egen orden. (se billede her under). Du kan rykke dem (position) ved at hive i krydset ude til højre. 

Fjern visning af kategori

 

Dine kategorier kan gøres usynlige ved at trykke på det lille grønne tjek-mærke. Når det skifter til et rødt kryds kan kategorien ikke mere ses på shoppen. Det kunne f.eks. være en kategori til julesalg eller badebolde.

Varianter

 

Varianter bruges til at definere forskellige størrelser cykelhjelm eller måske en farve. Der er ikke nogen grund til at have den samme vare liggende 10 steder med hver sin størrelse. Derfor kan man lave et rullegardin med mulighed for at vælge størrelse og farver m.m.

Opret varianter og type

 

Når du skal oprette varianter skal du ind i Katalog/Vareattributter. Se billeder her under. Først oprettes varianten. Tryk på ”tilføj ny variant” i højre hjørne, og opret Hjelm størrelse, eller hvad du nu skal bruge.

Giv din variant et navn (backend navn). Et offentligt navn (vises i frontoffice). Gør den indekserbar og vælg om du vil have afkrydsning eller Drop-down-liste. (på billedet her under)

Opret derefter vareattributter ved at trykke på navnet af den variant du lige har lavet. Du kan nu oprette alle relevante størrelser. Du kan altid rette senere. (se billede her under)

Produkter

 

Nu skal du have dit første produkt ind på siden og her skal du bruge forskellige sider i kataloget:

1 – Åben menuen Katalog/Varer
2 - Katalog/Varer/Information
3 - Katalog/Varer/priser
4 - Katalog/Varer/SEO
5 - Katalog/Varer/Kategorier
6 - Katalog/Varer/ Forsendelse
7 - Katalog/Varer/Varianter
8 - Katalog/Varer/Antal
9 - Katalog/Varer/Billeder

 

Nye produkter – Sådan oprettes nye varer i shoppen

 

 

1 - Åben menuen Katalog/Varer:


Tryk på knappen ovre til højre (se billede her under)

Vi skal bruge menuen:

2 - Katalog/Varer/Information

 

 (se billede her under).  Type er et standard produkt. De andre typer springer vi over her. Indtast ”NAVN” (20x1.95" Dæk Gul Til Ethjulet Cykel ETRTO 50-406). Når du ser varen i din shop i Frontoffice, er det navnet som er overskriften, og den tekst/overskrift som Google ser. Derfor skal du skrive dit primære søgeord først. Mit primære og vigtigste søgeord er altså (20x1.95”). Hvis dæk var mit primære søgeord, skulle det have stået først.

”REFERENCEKODE” er din leverandørs varenummer. Så kan du finde varen når du skal bestille flere hjem.

”EAN 13” er i virkeligheden en stregkode som identificerer produktet. Man tager nummeret fra en database som er tilgængelig i hele EU, så de forskellige leverandører ikke bruger samme nummer. Nummeret er altså unikt.

”UPC BARCODE” bruges i USA og ikke særlig ofte i Danmark og resten af EU.

”AKTIVERET” Hvis JA, så er din vare synlig i din shop for kunden når du har gemt dine ændringer. Ved NEJ kan du gøre din vare ”usynlig” for dine kunder. Hvis din vare udgår eller ikke er tilgængelig længere, kan du viderestille til en anden vare i shoppen, permanent. Du vælger 301 og indtaster navnet på den vare du vil viderestille til. Du kan jo risikere at Google har indexeret din vare, og der er ikke grund til at kunden får en 404-side som siger at siden ikke findes. Brug derfor altid en 301-viderestilling.

Vi går videre med  at taste din vare ind. (billedet her under).

”INDSTILLINGER” har tre forskellige muligheder. Hvis du ikke krydser din vare af i ”kan bestilles” og ”vis pris”, kan varen kun kigges på, af kunden der ser på varer i din frontend (shoppen). Pas på med at fjerne afkrydsningen. Det kan give dig problemer senere når du får flere varer i shoppen.

”TILSTAND” ny eller brugt. Hvis du sælger loppefund er ”brugt” sikkert lige dig. Vi vender tilbage senere.

”KORT BESKRIVELSE” giver dig 180 tegn til at beskrive din vare. Dine søgeord først, giver dig en bedre placering på Google. Gør din overskrift til en H2 (Overskrift 2). Der må kun være en enkelt H1 (Overskrift 1) og den er brugt i den første linie ”NAVN” som du skrev før.

H2 overskrifter kan du bruge så meget som du vil, men lad være med at overdrive.

”BESKRIVELSE” er her hvor du laver den lange beskrivelse af dine varer. Brug god tid på at beskrive dine varer så godt som muligt. Er du forfatter, så søg information på værkstedet, hos leverandøren eller på lageret. Jo bedre du får de forskellige muligheder med, jo højere ligger din vare i Google søgeresultaterne. Jeg har ikke brugt tid på mit dæk til ethjulede cykler, da det ikke er en vare som betyder så meget for mit salg, og jeg har valgt IKKE at bruge så meget tid på den. Find dine egne bestsellere og giv den gas. 20% plejer at være de bedste varer som sælger mest, og dem kan du give lidt ekstra tid og bedre forklaringer/informationer. Resten må komme med tiden.

Hvis du vil sætte en video ind i beskrivelsen, kan du hente den fra YouTube. Det kræver at din shop tillader det. I menuen Indstillinger/Generelt, kan du sætte tilladelsen til at vise i-frames. (Video eller billeder der vises direkte fra andres sider). Det er ikke noget som alle foretrækker, men det giver dig nogle fede muligheder for produktvideoer.

Før vi går videre skal du trykke på ”GEM og BLIV”.


Nu skal vi bruge menuen:

3 - Katalog/Varer/priser

 

 (se billede her under) ”PRE-tax wholesale price” er den pris du giver for produktet x-moms.

”Pre-tax retail price” er produktets samlede salgspris x-moms

”Regel for moms” er DK Standard Rate 25%. Pas på at det er den rigtige moms, ellers risikerer du at varen sælges uden moms, og så taber du penge. ”Vare pris exkl. Moms” er et felt som skal stå på 0,0000000. Det tager vi senere.

Nu skal vi se på tilbudsfeltet. (Det kan kun bruges hvis du har trykket på Gem og Bliv mindst en gang)

Vis tilbud ikon på varesiden, er det tilbud som du laver her. Klik på ikonet (se billede her under.)

Du får nu en menu frem som du kan indtaste forskellige ting i. (Se billede her under). Det er lavet til shops med flere adresser, salg i flere lande og shops med forskellige kunder osv. Hvis du bare helt enkelt vil sætte din vare ned skal du udfylde feltet ”APPLY A DISCOUNT”. Så trækker den i dette tilfælde 10 kr. fra den normale pris incl. Moms. Du kan selv indstille om det er alle kunder som skal have rabat, om hvilken dato det starter og slutter og hvor mange du skal købe for at opnå en rabat. Det kan man altid lege lidt med, hvis det er nødvendigt.

På billedet her under ses varens aktuelle rabat. Du kan altid slette den ved at trykke på skraldespanden ude til højre. Husk at fjerne markering i tilbudsikonet.

Vi går videre til menuen:

4 - Katalog/Varer/SEO

 

For at blive set på Google, skal du lave noget SEO. Det er noget man bør gøre på alle varer. (se billedet her under).

”Meta titel” er det som Google viser i overskriften (Prestashop tæller din plads)

”Meta beskrivelse” er det Google viser i beskrivelsen (for det meste)

”Brugervenlig URL” er din URL som indeholder dine søgeord. Tryk på ”GENERER” for at gøre det automatisk.

Og her er hvad Google har valgt at vise:

Tip:

Prestashop sætter automatisk dit shopnavn til sidst i meta-titlen (-A24.dk) Det skal der desværre en programmør til at fjerne hvis det også irriterer dig.

 

Vi skal bruge menuen;

5 - Katalog/Varer/Kategorier

 

Kategorier er der hvor dine varer opdeles så kunden kan finde dem. (se billede her under) Så når man går ind under ethjulede cykler, kommer der en ekstra underkategori med tilbehør til ethjulede cykler. Kryds af der hvor du vil have din vare liggende. Du kunne måske også krydse af, direkte i kategorien: Ethjulede cykler.

Nu skal du vælge nogle andre muligheder. (Se billede her under). Vælg den kategori hvor din vare skal ligge som standard. Her bliver det i tilbehørs-kategorien.

”TILBEHØR” er varer som du mener hører til. De vil blive vist i frontenden (shoppen) som en vare som anbefales. Her vil jeg anbefale en ethjulet cykel som dækket passer på. Det kunne selvfølgelig lige så godt være en dækøgle eller et andet stykke værktøj til udskiftning af dæk. Skriv ”ethjulet”, så foreslår dit program ord der indeholder ”ethjulet”.

”PRODUCENT”. Her kan du vælge producent, hvis du har oprettet producenter. Katalog/Producenter.

Vi tager lige en hurtig oprettelse af producenter: (se billede her under) Her er nogle af dem jeg bruger i shoppen.

Tryk på ”ADD NEW MANUFACTOR” og følg billedet der kommer længere nede.

Du opretter leverandører på samme måde, men nu tilbage til producenterne. (Billedet her under). Udfyld med relevante tekster og tilføj logo. Hvis du har lyst, kan det være en god idé med et link der fører evt. besøgende over på dine sider med ”Bell Hjelme”.  http://a24.dk/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=bell&submit_search=


Vi skal bruge menuen:

6 - Katalog/Varer/ Forsendelse


(Se billede her under). Udfyld relevante oplysninger. Her under ser du mine valg til forsendelse af et dæk. Vægten er sikkert lidt overdrevet, men med papkasse osv. Passer det nok meget godt. Vægtpriserne hedder 1-5 kg. Så hvis det ligger der imellem, koster det det samme i fragt. Det er altså kun vægt du skal udfylde hvis det sendes med Post Danmark.

”FORSENDELSESFIRMAER” er et modul som skal installeres til de forsendelsesfirmaer du foretrækker. Som du kan se står der ”Avaliable carriers”, og hvis du trykker på ”Tilføj” neden under, bliver de forskellige muligheder tilføjet en liste over forsendelsesmuligheder, som er fravalgt denne vare. På billedet her under. kan kunden altså bruge alle tre muligheder ved tjek ud siden efter køb, når der vælges forsendelsesmåde.


Vi skal bruge menuen:
(Har du ikke varianter, farver størrelser osv , så gå videre til ANTAL.

7 - Katalog/Varer/Varianter


 Husk altid at trykke på ”Gem og Bliv” inden du laver varianter, ellers slettes dit foregående arbejde siden sidst du gemte.

Skal du ikke bruge varianter, så går du vider til ”antal”

På billedet her under kan du se hvordan din vare ser ud, før du laver en variant.

Nu skal du prøve at trykke på ”Produtc Combinations Generator” for at åbne det værktøj som du skal bruge.

Når du trykker, vil din side se sådan ud. Dog med dine egne varianter. (Se billede her under). Marker de varianter som du skal bruge. Hvis det var cykelstrømper, kunne du både markere cykelstrømpestørrelser og farver på en gang, men her har jeg valgt, kun at markere fire farver. Hold Ctrl-knappen inde for at vælge flere farver. Tryk på ”Tilføj” når du har valgt.

Der kommer nu et nyt billede frem (Se her under). Tryk på knappen ”Generer varianter”

Nu kommer du så til et nyt billede med de varianter som du netop oprettede. (Se billede her under). Du kan herefter finpudse hver enkelt variant eller slette den/dem igen.  Den markerede linie med blå, er den vare som vises først på hjemmesiden som default valg. Det kan ændres under ”Rediger”

På billedet her under har vi valgt at gå ind i en variant for at se hvad der er af muligheder. Nu kan du indstille nogenlunde de samme ting som man indstiller på en normal vare. Du kan lave en merpris, lave andre referencenumre, vise tilgængelighedsdato og mange andre andre ting. Nu er billedet jo gult, men farven siger grå. Hvis der var flere billeder, kunne du krydse det billede af som ville passe til teksten. Så ville billedet i shoppen automatisk ændre sig når du valgte grå. Grå farve ville blive koblet sammen med grå billede. Når du er færdig så klik ”Gem og Bliv”.

 

Den vare som vi har leget med ville have et udseende på siden som du ser på billedet her under. Man kan så klikke på den farve som man ønsker. Den gang du oprettede varianter valgte du hvordan de skulle vises til kunden. Det var enten som farvevalg, rullemenu eller med afkrydsningsfelt.


Vi skal bruge menuen:

8 - Katalog/Varer/Antal

 

 (billedet herunder) viser hvordan du laver antalsændringer. Vi springer avanceret lagerstyring over i denne omgang.

”Antal til rådighed” er krydset af i: ”Jeg vil gerne specificere tilgængelige antal manuelt” Jeg har ikke nogen dæk på lager, men hvis jeg ændret antallet, gemmer maskinen selv det nye antal.

”When out of stock” har jeg altid krydset af i den nederste mulighed, da jeg gerne vil bruge de informationer som jeg har skrevet om varen før. Feltet tillad ordrer overskriver nogle af de ting som du kan skrive andre steder. Det vil helt sikkert give forvirring og flere grå hår.

Du kan sætte den i afvis ordre, hvis du ikke vil sælge din vare…

”Minimun quantity” bruges hvis du ikke tillader at kunden kun køber f.eks. 1 vare. Hvis du sætter værdien til 1 er den ikke aktiv.

Du kan definere om shoppen skal skrive noget hvis din vare er på lager eller hvis den ikke er på lager. Jeg bruger feltet til at fortælle hvor hurtigt jeg kan skaffe varen hjem, hvis den ikke er på lager. Hvis du først kan få din vare hjem på et senere tidspunkt, kan du vise kunden hvornår du forventer den hjem igen i feltet ”Availability date”. Tryk på kalenderen, så får du mulighed for at ændre datoen. Hvis du får varen hjem før tid kan du slette datoen igen ved at skrive ”0000-00-00” i feltet


Vi skal bruge menuen:

9 - Katalog/Varer/Billeder

 

(Se billede her under). Tryk på ”Tilføj Filer” og vælg de billeder du skal bruge på computeren. Tryk ok for at uploade. Og tryk derefter på ”Upload Files”

så ser der sådan ud: Det grå er kun for at vise det med to billeder, da det ikke har noget med det gule dæk at gøre i virkeligheden. På det grå dæk er der krydset af i ”Forsidebillede” og det betyder at det er det billede folk ser først. Du kan bare markere det gule hvis det er det du vil have der bliver set. Husk at varianter overskriver disse indstillinger hvis du har valgt billeder til de forskellige varianter.

Du har nu oprettet din første vare. Tro mig… det bliver nemmere med tiden

Brugervenlig URL

 

Når du skal oprette din shop, er der nogle indstillinger du skal vurdere i forhold til SEO. I Prestashop finder du nogle indstillinger i menuen Indstillinger/SEO og URLer (se billede her under). Når brugervenlig URL er slået til, vil dine sider hedde det som du siger de skal. Det kunne være:  http://a24.dk/tilbehor-til-et-hjulede-cykler/
Normalt ville den have haft et langt og uforstående nummer. Fordi siden har navn efter det du sælger, er SEO meget bedre på denne måde og meget mere forståeligt for Google.

Bemærk at ikke alle webhoteller understøtter brugervenlige URLer.

”Accent URL” kan give dig lov til at skrive specialtegn i dine URL-adresser. Det fungerer ikke, så lad det være slået fra.

”Canoncial URL” får din side til at sende søgerobotterne videre til din primære side. www.a24.dk og a24.dk er den samme adresse, selvom at det ikke ser sådan ud. Det giver ”dobbelt content”. Men det undgår man ved at have en canoncial URL 302 til at sende robotterne til den rigtige adresse uden www eller med.

De to Apache indstillinger er slået fra hos mig, og jeg ved ingenting om hvad de laver J

Mit ”butiks domæne” er uden www da jeg bedre kan lide det uden, og derfor vises det heller ikke hos google. Du kan evt. indstille det på Google webmaster tools, hvis du har en konto. Skråstregen (/) laver mellemrummet mellem kategorier, underkategorier og varer i URLen.

 

Moduler

 

Moduler er grundstenen i Prestashop og derfor er det vigtigt at du har de rigtige moduler. De fleste moduler følger heldigvis med når du downloader Prestashop første gang. Her er nogle af dem der bruges ofte hos mig.
(Se billeder her under).

 

Banner blok

bruges til at lave sit forside banner:

På billedet her under ser du mit banner til forsiden. Brug altid filformatet PNG for at få det bedste billede.

Billed dias

 

bruges til de reklamer som kører i ring på forsiden af shoppen (se billede her under)

CMS blokken

 

styrer menuen nederst på din shop med links til dine CMS sider. Det er også her at der står
”powered By Prestashop”. De vises i bunden af din shop. Sammen med muligheden for at fjerne teksten, har du nogle flere muligheder.

(se billede her under).

CSS Editing Module (købemodul)

er et modul som tillader at du overskriver nogle forskellige CSS-indstillinger uden at skulle rode direkte med koden. Et genialt modul til små rettelser. Se modulet her under)

Her ser du min shop gennem modulet i rå data;

.pb-center-column #product_reference {
display: none;
}


.new-label:before {
border-color: #BF4443 transparent transparent transparent;

}
.new-label {
background: #FD5B59;
}

.new-label:after {
border-color: #BF4443 transparent transparent transparent;
}
.price.product-price {
color: #078E12 !important;
}

div.content_price {
background: white !important;
color: black !important;
}

.button.ajax_add_to_cart_button span {
border: 1px solid;
border-color: none;
padding: 10px 14px;
display: block;
background: none;
background-image: -webkit-gradient(linear,left 0,left 100%,from(#009ad0),to(#007ab7));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#009ad0,0%,#007ab7,100%);
background-image: -moz-linear-gradient(top,#009ad0 0,#007ab7 100%);
background-image: linear-gradient(to bottom,#FFD507 0,#FD5B59 100%);
background-repeat: repeat-x;
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#FF009AD0',endColorstr='#FF007AB7',GradientType=0);
}

.button.ajax_add_to_cart_button {
font: 700 17px/21px Arial,Helvetica,sans-serif;
color: #fff;
text-shadow: 1px 1px rgba(0, 0, 0, 0.73);
padding: 0;

border-color: white;
}

.button.ajax_add_to_cart_button:hover span {
background-image: linear-gradient(to bottom,#FD5B59 0, #FFD507 100%);
border: None !important;
}


.button.ajax_add_to_cart_button:hover {
border-color: white;
}


.box-info-product .exclusive {
padding: 0;
border-top: none;
border-right: none;
border-left: none;
border-bottom: none;
-moz-border-radius: 5px;
-webkit-border-radius: 5px;
border-radius: 5px;
position: relative;
display: block;
background-image: linear-gradient(#FFD507 ,#FD5B59 100% );

}


.box-info-product .exclusive:hover {
padding: 0;
border-top: none;
border-right: none;
border-left: none;
border-bottom: none;
-moz-border-radius: 5px;
-webkit-border-radius: 5px;
border-radius: 5px;
position: relative;
display: block;
background-image: linear-gradient(#FD5B59 ,#FFD507 100% );

}

.box-info-product .exclusive span {
-moz-border-radius: 5px;
-webkit-border-radius: 5px;
border-radius: 5px;
font-weight: 700;
font-size: 20px;
line-height: 22px;
border-top: none;
border-right: none;
border-left: none;
border-bottom: none;
text-shadow: 0 1px #000000;
padding: 12px 36px 14px 60px;
color: #fff;
display: block !important;
-moz-transition: all 0.3s ease;
-o-transition: all 0.3s ease;
-webkit-transition: all 0.3s ease;
transition: all 0.3s ease;
}

.box-info-product .exclusive:before {
font-family: "FontAwesome";
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
bottom: 0;
color: #fff;
font-size: 25px;
line-height: 47px;
text-shadow: 0 1px #000000;
content: "f07a";
z-index: 2;
width: 51px;
text-align: center;
border: none;
-moz-border-radius: 5px 0 0 5px;
-webkit-border-radius: 5px;
border-radius: 5px 0 0 5px;
}


.box-info-product .exclusive:after {
background: none;
position: absolute;
top: 0;
bottom: 0;
left: 51px;
content: "";
width: 1px;
z-index: 2;
}
.our_price_display .price {
font-weight: 600;
font-size: 29px;
line-height: 32px;
color: #078E12;
}

#reduction_percent, #reduction_amount {
margin-right: 10px;
padding: 1px 2px;
font-weight: 600;
font-family: "Open Sans",sans-serif;
font-size: 21px;
line-height: 23px;
color: #FFF;
background: #ff8000;
border: none;
}

ul.product_list.grid > li .product-container .product-image-container .content_price {
position: absolute;
left: 0;
bottom: -1px;
width: 100%;
background: rgba(255, 255, 255, 0.71) !important;
padding: 9px 0;
display: none;
}

div.cat_desc {
background: none !important;
color: white;
font-size: medium;
font-weight: 600;
text-shadow: 1px 1px rgba(0, 0, 0, 0.66);
padding: 5px;
}

.content_scene_cat .content_scene_cat_bg {
padding: 18px 10px 10px 42px;
background-color: #FFFFFF !important;
background: white !important;
background-image: url(http://www.kidsonline.dk/menu-tapet1.jpg) !important;
min-height: 10px !important;
background-attachment: fixed !important;

}


.content_scene_cat {
margin: 16px 0 26px 0;
box-shadow: 5px 5px 10px 1px rgb(0, 0, 0);
}

.sale-label {
background: #078E12;
}

.sale-label:before {
border-color: #1E4E0E transparent transparent transparent;
}

.sale-label:after {
border-color: #1E4E0E transparent transparent transparent;
}

ul.product_list .availability span {
color: #333;

}

.label-warning {
background-color: white;
border: none;
color: #333 !important;
}

.new-label { background-color: #ff8000 !important; }
.new-label::after,
.new-label::before { border-color: #c76400 !important; }


header .banner {
background: white;
max-height: 100%;
}

header .nav {
background: #fff;
}

.header_user_info a {
color: #FD7900;
font-weight: bold;
display: block;
padding: 8px 9px 11px 8px;
cursor: pointer;
line-height: 18px;
}

#contact-link a {
display: block;
color: #FD7900;
font-weight: bold;
padding: 8px 10px 11px 10px;
cursor: pointer;
line-height: 18px;
}

.shop-phone strong {
color: #FD7900;
}

.btn.button-search:hover {
color: #007823;
}

#search_block_top .btn.button-search:hover {
color: #0B7E28;
}

#search_block_top .btn.button-search {
background: #060606;
display: block;
position: absolute;
top: 0;
right: 0;
border: none;
color: #FD7900;
width: 50px;
text-align: center;
padding: 10px 0 11px 0;
}

#availability_date_label {
display: inline-block;
width: 125px;
font-weight: 700;
font-size: 12px;
text-align: right;
color: #FF3201;
}

.checkbox label {
color: #2F710E;
}

.checkbox label {
display: inline;
margin-bottom: 0;
font-weight: bold;
cursor: pointer;
}

Her ser du et billede af modulet når du skal bruge det: (billede her under)

E-Pay modulet (købemodul fra E-Pay)

 

gør det muligt at få betaling for varerne.

 

Modulet Google Sitemap

 

gør dig i stand til at fortælle Google hvilke varer der er på din side. Programmet laver en fil som Google læser når der kommer en robot forbi, og så indexerer den de fleste nye sider på få dage.

 

Pacsoft modulet (købemodul)

 

 er det modul som bruges for at kunne sende en pakke som kunden har bestilt.

 

Producct Catalog Export/Import (købemodul)

 

 lader dig tage alle dine varer ud i et regneark for at du kan lave SEO, rette antal, rette stavefejl, tilføje ”ægt og meget andet. Programmet er et program som kræves i en shop. Det er desværre et købeprogram, men det er pengene værd.

 

Tema Konfiguration

 

 er her hvor du finder de lidt mindre reklamer. De ligger i bunden. Det er også her du kan slå quick-view fra. Quick-view giver folk lov til at få en mindre menu når de klikker på varer i din shop. Jeg hader denne funktion.

Se her under at Quick-View er slået fra:

 

Top Horisontal menu blok

 

er her hvor du definerer hvilke menuer der ligger på forsiden i din shop. (Se billeder her under).

Cookies er lovpligtige for din side.

EU Cookie Law (købemodul)

 

 er bare det første modul jeg fandt. Det virker, men kan ikke noget som helst andet end hvad loven foreskriver.

 Hvis du vil følge din trafik på hjemmesiden skal du have disse to programmer installeret. Det ene installeres med installation af shoppen, det andet skal du selv installere.

(Se programmer på billederne her under)

Google Analytics

 

Google Analytics API

 

 

Installer moduler

 

Når du køber et nyt modul, modtager du typisk et link til dit nye modul lidt efter, når din betaling er gået igennem hos forhandleren. Du skal downloade en ZIP fil som du ikke skal pakke ud. Læg den på skrivebordet, så du kan finde den. Det er nogle gange nogle meget mærkelige filnavne.

Gå ind i:
Moduler og tjenester/Liste over moduler

Og tryk på ”TILFØJ NYT MODUL” (se billede her under). Find nu den zip-fil du før gemte og følg instrukser. Find derefter modulet og gør det aktivt og tryk derefter på ”KONFIGURER”

 

Køb moduler

 

Når du køber moduler kan det være en god idé at se hvad andre skriver om modulet inden. Der er altid en risiko for at modulet laver ballade med noget i shoppen. Normalt kan man disable modulet, men andre gange har det lavet skade på et eller andet. Derfor skal du gå efter moduler som andre har givet en god karakter eller et du er blevet anbefalet. Hvis ikke, så husk hvor du gemmer nummeret til programmøren. Skriv” køb moduler prestashop” på Google, så dukker der mange muligheder op, men på Prestashops egen side, finder du de bedste moduler.

 

Værktøjer i moduler

 

Værktøjer i moduler kan i nogle tilfælde ændre rigtig meget, så pas på med hvad du laver. Skriv evt. ned hvad du laver med modulet.

 

Oversættelser af tekster

 

Du kan oversætte tekster i Moduler, Frontend og Backend. Det kan være direkte oversættelser fra Engelsk til Dansk eller bare fordi teksten irriterer dig. Det er i menuen Lokalisering/Oversættelser du kan ændre oversættelser.
(Se billede her under). Du kan også tilføje sprogpakker, opdatere sprog, fjerne sprog osv. Hold dig fra det og lad evt. en programmør hjælpe med det. Det kan godt være lidt langhåret at gå i gang med.

Der findes forskellige oversættelser. Alle kan tilrettes efter behov, men husk at sikre dig, at det er det rigtige du retter i. Du kan se de forskellige typer oversættelser her under.

Jeg vil bare lige vise hvordan man gør, og så kan du selv lege med det senere. Vælg som billedet her under.

Når du kommer ind i menuen ser det sådan ud: (se billede her under)

Tryk nu på ”LUK ALLE FELTSÆT” og tryk derefter på knappen: (billedet her under)

Du får nu et nyt billede frem. (Se billede her under)

Det er dine oversættelser i hele shoppen. Du valgte godt nok Front Office oversættelser, men med andre indstillinger er alt muligt. For at søge skal du trykke CTRL + F (Se billede her under). Her har jeg fundet oversættelsen ”fortryd” som der er 66 af forskellige steder. Brug pilene til at trykke til næste eller scroll med musen. Tryk ”GEM” for at gemme ændringer.

Dine ændringer bliver først synlige når du opdaterer den side du står på i webshoppen.

 

Ordrer

 

Når du modtager en ordre i shoppen får du en besked om det i en mail og der kommer et lille 1-tal på de små ikoner du har på backenden øverst. (Se billede her under). Der er ikke kommet en ordre her men det er disse ikoner som får et tal, så du kan se mængden af ordrer.

 

Rediger ordrer

 

Når du modtager en ordre, skal du give den en status så den adskiller sig fra dem du allerede har sendt eller har bestilt varer til. Som standard er der en del menuer du kan bruge. Når du trykker på menuen Ordrer/Ordrer, kan du se de ordrer der er i systemet. (se billede her under)

De forskellige statusser kan ændres under menuen Ordrer/Statusser (Billedet her under, viser dem jeg har). Nogle sender mails til kunden og andre vises kun hvis kunden logger ind for at se hvor langt ordren er kommet.

Inde på selve ordren er der forskellige felter man skal lægge mærke til. (Se billeder her under)

 

Forsendelser

 

Forsendelser foretages i Firefox da de andre browsere ikke understøtter mit forsendelsesfrogram.
(Grundet sikkerhedsjustering i de andre browsere Google Crome og Microsoft Edge).
Du bruger måske et andet program som de forskellige browsere kan bruge.

 

Transportfirmaer

 

I menuen Forsendels/Indstillinger, finder du de transportfirmaer som skal tilrettes med de forskellige muligheder der for fragtpriser mm. (Se billeder her under). Det er her du krydser af om der er gratis fragt.

Når du går ind på f.eks Post Danmark vil du få 4 muligheder. (Se billeder her under).

Der ud over kan du med menuen: Forsendelse/Indstillinger rette hvornår der skal være gratis fragt. Jeg har valgt en fragtgrænse på 500 kr. (se billede her under).

 

Skift dit logo

 

Gå ind i menuen: Indstillinger/Tema (Se billede her under)

Indstillinger/Butiksadresser er der hvor du skifter din butiks information. Tlf. nummer, adresse, åbningstider og meget andet. (Se billede her under). Tryk på rediger.

Hvis der er en vare i indekset der ikke kommer frem når du søger, kan det være nødvendigt at tilføje den / dem. Se billedet her under som fortæller at der er indekseret 1812 / 1812 varer. Hvis der stod 1810 / 1812 ville der have manglet to varer. Normalt kan du trykke på ”Add missing products to index”. Jeg har skrevet ”minimum ordlængde i tegn” på 2. Det er meget lavt. Vælg hellere 3 eller 4. Er der en bindestreg i et ord der søges, kan dit søgefelt ikke se den. Dvs. at et-hjulet og ethjulet er det samme i søgefeltet. Pas på med at lav ”vægt” for søgeord om. Der har siddet en meget stor bunke kloge mennesker og fundet den bedste løsning. Lav det kun om hvis det er strengt nødvendigt.

 

Kontrolpanel

 

Kontrolpanelet er der hvor du sætter din butik i ”DEMO MODE”. Samtidig kan du følge hvor mange kunder du har haft og hvor meget trafik der er i butikken. Hvor mange er online på din butiks side og hvor mange aktive kurve er der. Alt dette bruger du dit kontrolpanel til.

Katalog

 

Kataloget indeholder flere underkategorier.

Katalog/Varer

 

Vi har været gennem oprettelsen af varer fra side 9.

Katalog/Kategorier

 

Kategorier er de forskellige kategorier hvor du placerer dine varer. Se side 13.

Katalog/Overvågning

 

Her finder du ”TOMME KATEGORIER UDEN VARER” og her kan du gøre dem synlige eller u-synlige.
Der er også en ”OVERSIGT OVER VARER DER IKKE ER PÅ LAGER”.
Du finder også en oversigt over ”VARER DER ER GJORT USYNLIGE” (disablede).

Katalog/Vareattributter

 

Vareattributter er her hvor du laver dine varianter. Cykelstørrelser m.m.

Katalog/Vareegenskaber

 

Vareegenskaber er f.eks. dybde, højde, bredde osv. – Jeg har selv disablet menuen

Katalog/Producenter

 

Producenter oprettes her.

Katalog/Leverandører

 

Leverandører oprettes her.

Katalog/Tags

 

Når du opretter en vare kan du give varen ”TAGS”. Det kan være hvis du har en ethjulet cykel og gerne vil kunne søge den på f.eks. ”Unicykel” og ”cykler med et hjul”. Det kunne også være stavefejl. ”ethjulet cygel” osv. I ”TAGS” kan du rette tags og give tags til andre varer eller ganske simpelt oprette flere.

Katalog/Vedhæftninger

 

Vedhæftninger er forskellige dokumenter som du har vedhæftet dine varer. Det er PDF-filer som du kan se og rette til her.

Du har nu fået et indblik i de vigtigste ting du kan gøre med din prestashop. Senere vil vi prøve at lave lidt hurtig og brugervenlig SEO.