Information

Nyheder

Tilbud

Cykelreservedele Der er ingen produkter i denne kategori.

Reservedele til cykler.

Her finder du alle former for reservedele til din cykel, og hvis ikke du finder det du skal bruge, har vi egen import fra mange store firmaer i udlandet. Så hvis du skal bruge en reservedel til din cykel som ikke er her på siden, så skriv til os og vedlæg evt. billeder. Så prøver vi at finde det til dig. Under kategorien reservedele til cykler, finder du bagagebærer, bremser, bremsedele, cykelkæder, geardrop, cykelsadler, cykelstyr, dæk, slanger, forgafler, geardele, hjul, hjulsæt, kranksæt, kædeskærme, styrfittings, headset, sadelpinde og støddæmpere.

Læs mere

Underkategorier

  • Bagagebærer

    Bagagebærer for eller bag på cyklen.

    Køb en god solid bagagebærer. De kan sættes foran på cyklen eller bag på cyklen, som man altid har gjort. I de gode gamle dage havde alle en bagagebærer på cyklen, og det var en nødvendighed, for biler var der ikke så mange af, som der er i dag. Man skulle heller ikke tage så meget hensyn til udvendige gear og et flot look. På børnecykler finder man stadig mange der har en bagagebærer bag på cyklen, og de cykler som vi kender som retro cykler, har også ofte en rigtig solid bagagebærer. 

    På almindelige bycykler kører vi stadig med cykelstolen på bagagebæreren. Der findes mange kurve som kan monteres bag på cyklen, på tværs eller på langs, og her kan vi heller ikke undvære noget at sætte kurven fast på. Har du ikke mulighed for en almindelig bagagebærer, kan du montere på sadelpinden i stedet. På sadelpinden kan den sidde lige så godt, men vægten kan ikke blive helt så stor. Så hvis du finder en bagagebærer til sadelpinden, så er det ikke her cykelstolen skal sidde.

    Frontladet er ligesom på de gamle budcykler en bagagebærer man kan montere forrest på cyklen. På de gamle budcykler kunne man nogen gange finde en front bagagebærer mellen sadel og forhjul, fordi cyklen var ekstra lang, men der fandtes også cykler hvor frontladet sad fastmonteret foran styret på cyklen. Frontladet er meget stabilt, men på grund af placeringen foran på cyklen, er der vægtbegrænsning på frontladet.

    Basil Frontlad og for-bagagebærer kan derfor kun bære en vægt på 15 kg. Men du har rig mulighed for at montere en ølkasse, plastkasse eller noget andet som du har lyst til. I de gode gamle dage monterede man en træ-ølkasse foran på cyklen eller en mælkekasse bag på bagagebæreren. Det er lige før at der går Polle fra Snave over det. Det havde nu også været lidt kedeligt uden en bagagebærer på knallerten. Ja, tænk at man husker en reklamefilm fra 2001. Men god var den, for allerede i 2002 kom filmen Pollefiction.

    Husk at du kan købe tasker til for og bag på cyklen. Både til en frontbagagebærer og et frontlad samt den bagagebærer som er monteret bag på cyklen.


    BAGAGEBÆRER FOR


    BAGAGEBÆRER BAG

    BAGAGEBÆRER TIL SADELPIND
  • Bremser Og Bremsedele

    Bremser Og Bremsedele

  • Cykelkæder og Geardrop

    Cykelkæder og Geardrop.

    Cykelkæder findes i mange forskellige varianter. Nogle er specielt lavet til racercykler og andre er til by-cykler eller andet. Kæder til racercykler har forskellig bredde i forhold til hvor mange gear der er på cyklen. Bredden kan ikke være den samme når kæden sidder på de smalle tandhjul der er på en cykel med 10 tandhjul bagerst. Racercykler bruger derfor forskellige kæder som er skræddersyet til de forskellige gearsystemer. 

    Cykelkæder med samleled bruges ikke overalt.

    Cykelkæder samles også forskelligt. På en by-cykel med indvendige gear er der masser af plads til kædeled. Kædeled er lavet af et led der kan skilles ad i tre dele. Den ene side af leddet med de to pinde, en plade og en låsering.

    Cykelkæder til racercykler har ikke samleled.

    Der er ikke plads til samleled på en racerkæde. Her gør pladsen at kæden samles på en anden måde. Den samles ved hjælp af en kædeadskiller (kædespringer) som skubber palerne på plads lige der hvor de skal sidde. Man skal lige sikre sig at kæden ikke er blevet stiv, ellers er det faktisk ret nemt at arbejde med. Er palerne for lange kan de knibes af med en tang.

    Cykelkæder har fået olie fra fabrikken.

    Selvom at kæderne har fået olie i produktionen, er det nødvendigt at give dem ekstra olie. Brug en god olie, så holder din kæde meget længere. God olie er dyr, men holder tilsvarende længere og du undgår at din kæde ødelægges før tid. 

    Brug rustfri kæder.

    Der er god grund til at bruge de rustfri typer. De er lige en tand bedre end de andre. De bliver heller ikke stive af alder.

    El-cykler skal have en særlig kæde

    Kæder til el-cykler skal holde til større slid, og derfor skal de være af en vis kvalitet. Derfor har man produceret flere typer specielt til el-cykler. Shimano og KMC laver mange af de kæder til El-cykler som bruges idag.

    Vi har geardrop til de fleste cykelmærker.

    Oplever du at du ikke kan finde det geardrop som du mangler, så spørg os. Måske kan det sakffes hjem. Vi lægger jo ikke alt ind i shoppen, selvom det kunne være fristende.

  • Cykelsadler

    Cykelsadler

    MTB-sadler skal helst være hårde, så du kan manøvrere MTB-cyklen med en vist fasthed. Sadlen er jo i bund og grund en helt almindelig racersadel.
    MTB kræver dog mere end racerløb, så du skal gå efter en lidt stærkere MTB-sadel. De fleste der følger med ny cykel er lavet til mænd på 65 kg. så der er helt sikkert plads til forbedringer. Det er jo heller ikke normalt at de mindste ryttere kører MTB.

    Racersadler.

    På en racersadel eller trekkingsadel er det en god idé med kløft i midten. Der er ikke noget videnskabeligt bevis for effekten, men de er alligevel meget udbredte.
    Det er dog ikke alle der bryder sig om det, men det letter trykket på den midterste legemsdel for herrer og giver mere blodgennemstrømning. Hvis du er bange for vand nede fra, så har du nok alligevel en taske der hænger og spærrer for vandet.
    Nogle modeller er også lavet med et blødt område i midten, i stedet for kløften. Det er helt sikkert en smagssag fra person til person
    Der er mange muligheder og de forskellige mærker kan også vidt forskellige ting. Der er faktisk mange flere forskellige sadler på markedet end du lige går hen og tror.
    De mange forskellige cykeltyper har selvfølgelig en god del af forklaringen, men der er alligevel rigtig mange forskellige muligheder.

    Sadler til bycykler er større.

    Selle Royal sadler er en tysk sadel som ligner Brooks Sadler en del. De har de store fjedre og flotte farver på læderet. En lædersadel er perfekt til både damecykler og herrecykler.
    Der er forskellige størrelser, og der findes helt sikkert en der passer i den rigtige farve. Er du til økologisk, kan du også købe en økologisk sadel. Retrosadler er en trend som aldrig stopper.
    En damesadel eller herresadel skal jo være både flot og god at køre på. En sadel med fjedre (bredrøvssadel) er dejlig affjedrende at køre på og så kan du samtidig få sadler med farver.
    Nogle gange er der tænkt på det hele og så kan du købe sadler med regnslag. Jeg har endda hørt om en strikket sadel. Det er et betræk til cykelsadel som bedstemor har stikket.

    Sadler til børnecykler, ligner normalt dem de voksne kører med på bycyklen. De er bare mindre.

    Cykelsadler på tilbud.

    Der er lige nu tilbud på sadel til damecykler og tilbud på sadel til herrecykler og endda fri fragt på udvalgte modeller

  • Cykelstyr

    Cykelstyr

  • Dæk - Slanger

    Cykeldæk

    Cykeldæk måles i TPI, når du skal vide hvor godt dækket er.TPI er antallet af tråde per tomme af ​​dækket. Jo højere værdi, jo lavere rullemodstand.
    Nylon er stærkere end bomuld men vejer lidt mere. Bomuld kan give flere punkteringer.

    (Tread Per Inch) tråde pr. tomme.

    • Mindre end 40 TPI: Billige kanttrådsdæk 
    • 60-100 TPI: Almindeligt til foldedæk
    • Over 120 TPI: Toppen af poppen ved brug af nylon.
    • 220 TPI: Meget høj vævning af absolutte topdæk. (Ny teknik)
    • 320 TPI Bomulds dæk (typisk)
    • Over 320 TPI Lag på lag dæk
  • Forgafler

    Forgafler

  • Gear og transmission

    Gear og transmission

  • Hjul og Hjulsæt

    Hjul og Hjulsæt

    HJUL OG HJULSÆT består af mange forskellige dele

    Bagnav med indvendige gear er den del der sidder i midten af baghjulet der hvor egerne sidder. På cykler med indvendige gear, kalder man det bagnav med indvendige gear, så ved alle hvad der tales om hos cykelsmeden eller i webshoppen. Et bagnav med indvendige gear fungerer på forskellige måder. I gamle dage havde man 2 gear hvor man trådte en gang tilbage for at skifte gear. Det var typisk en meget lav gearing og en meget høj gearing. Der findes også et bagnav med 2 gear der skifter selv når en bestemt hastighed nåes. De er ikke så almindelige, men kan stadig købes. Bagnav med indvendige gear kan også være med 3, 5, 7 gear som de fleste bruger idag. Gearet skiftes med en stift der styres af en kæde og et gearkabel op til gearskifteren.

    Bagnav med udvendige gear, er et bagnav hvor man sætter en kassette på i højre side. Den kan enten skrues på eller skubbes ind over bagnavet. Et bagnav til kassette ses mest på racercykler og mountainbikes MTB-cykler.

    Cykeleger holder dit hjul opspændt. Jo flere eger, jo stærkere er hjulet. På et hjulsæt skal man være opmærksom på hvad det er man ønsker. På nogle hjulsæt kører man med pladehjul for at undgå vindmodstanden.

    Fornavet på din cykel er det nav som sidder inderst i forhjulet. Forhjulsnavet er der hvor dine eger sidder i i midten af hjulet.

    Fælge til cykler kan være enkeltbundet eller dobbeltbundet. Den dobbeltbundede fælg giver cyklens hjul mere stabilitet og gør hjulet stærkere ved fælgen. En enkeltbundet fælg er lettere og bruges ofte af de professionelle hvor bare nogle få gram kan tælle med i den samlede vurdering og plads ved målstregen. Nogle fælge har ikke noget ventilhul. De er produceret så du kan bruge slangeløse dæk i fælgen. Slangeløse dæk bliver mere og mere oppe i tiden.

    Gearnavet har vi omtalt længere oppe på siden.

    Quick release er en smart opfindelse der gør dig i stand til at løsne hjulet hurtigt og enkelt. En quickrelease er en gevindstang (stikaksel) med en fingermøtrik i den ene ende og et håndtag der kan lukke i den anden ende. Når du lukker med håndtaget, strammes det samtidig så hjulet sidder fast. Quickrealease bruges også på toiletter, som opfandt metoden.

    Tandhjul til singlespeed er tandhjul i forskellige størrelser. Da du ikke kan skifte gear med single speed, kan du ændre gearingen ved at skifte tandhjulet. De findes med 12-18 tænder i de mest almindelige størrelser.

  • Kranksæt

    Kranksæt

  • Kædeskærm

    Kædeskærm til cykel

    En kædeskærm til cykel er en god idé hvis man ikke gider at køre med elastikker omkring buksebenet. Der er ikke noget værre end et flosset bukseben med olie på. Derfor skal du købe en kædeskærm. I de gode gamle dage havde man en lukket kædeskærm. På Ralleigh cykler, altså de gamle modeller, er der en lukket kædeskærm. De kan stadig købes, men er meget besværlige at sætte på. De nyere Raleigh kædeskærme er lavet af plastic og passer ikke på de ældre modeller. De skal først laves lidt om og modificeres for at passe.

    På mange af de nyere cykler har man en kædeskærm, som i virkeligheden bare er en plade der sidder på kranksættet. Det forhindrer olie på bukserne når man drejer rundt i pedalerne. De rigtige aflange kædeskærme findes dog stadig i vid udstrækning, og bruges typisk til cykler med 1 gear eller dem med udvendige gear. De lidt nyere kædeskærme er meget små og er ikke så irriterende som de var i gamle dage. Dengang kom man nemt til at skubbe lidt med foden, og så stødte kæden på kædeskærmen. Med de små kædeskærme skal man være uheldig for at den støder på.

    En kædeskærm til cykel passer til forskellige størrelser tandhjul, så pas på at du ikke køber en forkert størrelse. Der står normalt opgivet detaljer på salgssiden over de forskellige mål på kædeskærmene, så du får den rigtige første gang.

    En billig kædeskærm eller en billig kædebeskytter. Det er iike så meget prisen der varierer idag. Det er typisk de samme producenter der producerer, så priserne svinger ikke så meget fra de forskellige salgsstedder. Selvfølgelig er der tilbud en gang i mellem, men det er ikke en typisk ting at sætte på tilbud. Så hvis du finder en billig model, er det sikkert den sidste i den type og størrelse, eller også har den ligget på lager i mange år.

    De fleste kædeskærme bliver lavet i aluminium eller plastis, da det helt sikkert er dem der holder længst. De gamle Raleigh kædeskærme var lavet i metal og holdt ikke særlig længe.

  • Styrfittings - Headset

    Styrfittings - Headset

  • Sadelpind

    Sadelpind

  • Støddæmper
Cykelreservedele

Cykelreservedele